Docent Georgette: ‘Ik geef online vaker complimenten om aai over de bol te compenseren’

Georgette van Dijke is docente Zorg & Welzijn in de bovenbouw bij voortgezet speciaal onderwijs Het Piramide College in Den Haag. Ze geeft tijdens de coronacrisis digitaal onderwijs aan kwetsbare leerlingen tot 18 jaar. “De eerste online les was heel ongemakkelijk.”

Merijn van Grieken 22-03-2021 Leestijd 4 minuten

Docente Georgette van Dijke: “Tegenover iets vervelend staat ook altijd iets positiefs. Ik ben digitaal vaardig geworden en we hebben als school laten zien dat we heel snel kunnen omschakelen naar digitaal lesgeven.” [eigen foto]

Dat de scholen zouden sluiten hing na het besluit van het kabinet van de intelligente lockdown al in de lucht. Toch overviel het Georgette van Dijke. Ze pakte vrijdag 13 maart op school nog een tas met wat spullen en vertrok naar huis. Maandagochtend 16 maart had het docententeam een vergadering in Microsoft Teams over het vormgeven van het digitaal thuisonderwijs.
De Piramide is een school voor leerlingen met een langdurige ziekte of een lichamelijke beperking (4-18 jaar). Het onderwijsaanbod is vergelijkbaar met het aanbod in het regulier onderwijs. Het college leidt 95 leerlingen op voor een havo- of vmbo-diploma of bereidt leerlingen voor op een plek op de arbeidsmarkt. Het aanbod wordt continu afgestemd op de mogelijkheden van iedere leerling.

Wat was jouw eerste gedachte na de sluiting?

“Gek genoeg dacht ik meteen dat ik eindelijk tijd zou krijgen voor klussen die almaar blijven liggen, zoals het schrijven van een beleidsstuk hoe de loopbaanoriëntatie begeleiding op onze school eruit zou moeten zien. Maar die extra tijd bleek een illusie.”

Hoe ervaar je het geven van onderwijs vanuit huis?

“Het thuiswerken is nog drukker dan op school. Mijn kinderen zijn al groot, maar mijn man werd heel ziek. Die moest ik verzorgen. Daarnaast ben ik niet heel digitaal vaardig. School ging gebruik maken van Microsoft Teams, een programma dat ik niet kende. Dat gaf een enorme stress. Ik ben altijd een beetje bang dat ik op verkeerde knopjes druk en dat door mijn onhandigheid het hele systeem plat gaat of dat er documenten verdwijnen of per ongeluk juist openbaar worden. Ik moest mezelf in een week tijd digitaal vaardig maken. Uiteindelijk bleek mijn angst nergens op gebaseerd en bleek Teams zelfs Georgette van Dijke-proof. Ik begin het zelfs leuk te vinden.”

Hoe heb je de eerste digitale les de eerste week ervaren?

“De eerste online les was heel ongemakkelijk. Ik kende Teams niet en vond het spannend of alle leerlingen wel zouden deelnemen. Tijdens de les merkte ik ook dat ik het fysieke contact mis. Ik ben een juf die een leerling een schouderklopje geeft of een aai over de bol en dat kan nu niet. Daarom geef ik nu vaker een compliment om die aai over de bol te compenseren.
Ook kijk ik mensen graag in de ogen, maar ik krijg maximaal vier leerlingen in beeld. Bovendien zijn het pubers en de meesten van hen willen niet in beeld. Ik mis daardoor de non-verbale communicatie en gezichtsmimiek. Als ik vraag of het is begrepen en ik hoor een ja, zie ik niet of ze dat menen.”

Hoe gaat het digitaal lesgeven na een paar weken?

“Ik vind het inmiddels wel gezellig. Er komt meer ontspanning. Ik heb een stagiaire en die heeft een quiz met ze gedaan. Er werden grapjes gemaakt en er werd samen gelachen om de antwoorden. Dat was ouderwets gezellig.”

Het Piramide College is een vso maar valt onder het basisonderwijs. Gaat de school in mei open?

“We gaan tussen 13 mei en 1 juni gefaseerd open met kleine groepjes leerlingen. Als eerste laten we leerlingen komen die niet zo goed met dat digitale onderwijssysteem kunnen omgaan. Het is een ingewikkelde puzzel. Omdat wij leerlingen met een langdurige ziekte of een lichamelijke beperking hebben, moeten we ook kijken naar de gezondheidsrisico’s. Het liefst wil je dat alles voor alle leerlingen weer normaal is.”

Maak je je zorgen over leerlingen?

“Alle docenten hebben een aantal persoonlijke mentorleerlingen en die sturen we regelmatig berichtjes. We hebben alle leerlingen in zicht. Met een 15-jarige leerling kreeg ik aanvankelijk geen contact. Hij reageerde niet, via geen enkel kanaal. Je voelt je machteloos. Uiteindelijk is het via de ouders gelukt. Zo plots als de schoolsluiting voor ons was, was dat ook voor hem. Het bleek een stukje puberteit en onwetendheid. We hebben een stappenplan gemaakt: Na het ontbijt, check je allereerst je mailbox.”

Wat brengt deze coronatijd je?

“Tegenover iets vervelend staat ook altijd iets positiefs. Ik ben digitaal vaardig geworden en we hebben als school laten zien dat we heel snel kunnen omschakelen naar digitaal lesgeven. Omdat het nu ineens moest, lukte het snel. Zo bijzonder. We hebben zelfs een digitale bingo en drinken op vrijdagmiddag online iets samen om het weekeinde in te luiden. Deze tijd verbroedert. Als team zijn we nog sterker komen te staan.”


flag-item