Jongeren oriënteren zich online op hun vervolgstap

Hoe organiseer je in coronatijd en gesloten middelbare scholen loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB)? En hoe maken jongeren de overstap van het voortgezet onderwijs naar een vervolgopleiding? Online tools bieden uitkomst. Spirit4you en JINC bieden online talloze workshops aan zoda...

Merijn van Grieken 22-03-2021 Leestijd 4 minuten
img

Jongeren in het voortgezet onderwijs die na de zomervakantie willen beginnen met een vervolgopleiding hebben vanwege de coronamaatregelen een maand langer de tijd gekregen om zich aan te melden bij de opleiding naar keuze. Niet 1 april, maar 1 mei is de nieuwe deadline. Voor jongeren best een kluif. Zeker nu ze nergens de sfeer kunnen proeven en de loopbaangesprekken doorgaans via videobellen plaatsvinden.
Ook voor decanen, mentoren of LOB-professionals is het een vreemde tijd. “Hoe ga je als decaan, mentor, LOB-coördinator in deze coronasituatie om met loopbaanoriëntatie en -begeleiding van thuiszittende leerlingen?”, vraagt Spirit4you op haar website. Dit samenwerkingsverband van vo-, mbo- en hbo-scholen en gemeenten in de regio Haaglanden wil de overstap naar vervolgonderwijs en arbeidsmarkt voor jongeren verbeteren en scholen ondersteunen.

Online workshops

Om de doorstroming naar vervolgonderwijs, ondanks de gesloten scholen, toch soepel te laten verlopen biedt Spirit4you een aantal online tools aan. Zoals de online workshop Prototype You via de applicatie Zoom. Decaan, mentor of LOB-professional kunnen met deze praktische tool voor loopbaanontwikkeling, geïnspireerd op innovatietechnieken, hun vaardigheden verdiepen. Ze kunnen daarna direct met leerlingen aan de slag. Na een eerste succesvolle workshop wordt een tweede sessie gehouden.
Een ander voorbeeld is de online workshop ‘Hoe teken je een ontwikkelgesprek?’ Hierbij leren onderwijsprofessionals om loopbaangesprekken met leerlingen visueel te ondersteunen. “Dit kan leerlingen helpen om beter inzichtelijk te krijgen wat ze willen en kunnen. Deze workshop viel zo goed in de smaak, dat er inmiddels drie sessies geweest zijn”, vertelt Petra Kalee, programmamanager van Spirit4you.

Opdrachtkaarten

Ook geeft Spirit4you scholieren op de website bekijkjetoekomstnu.nl zestien digitale opdrachtkaarten waarmee ze zich thuis kunnen voorbereiden op een mbo-opleiding. “Centraal staat de vraag wat scholieren nodig hebben als ze naar het mbo gaan. Een beetje zelfkennis is wel handig. Met de opdrachtkaarten kunnen ze zich goed voorbereiden. Op de kaarten staan vragen als ‘Waar droom je van?’ en ‘Wat zijn jouw eigenschappen?’ De antwoorden kunnen leerlingen opslaan en opnemen in hun portfolio”, vertelt Kalee. Voor docenten en mentoren staat er online een docentenhandleiding.

Handig overzicht

Ook voor examenleerlingen en studenten mbo die naar het hbo willen, heeft Spirit4you online een aantal tips ter voorbereiding op de overstap. “We helpen ze graag op weg met de online studiekeuzeactiviteiten van de hogescholen in regio Haaglanden”, staat op de LinkedIn-pagina van Spirit4you.
Voor vmbo-leerlingen die naar het mbo gaan, maar zich nog moeten aanmelden heeft Spirit4you een handig overzicht gemaakt met de belangrijkste informatie over aanmelding en plaatsing bij vier mbo-instellingen in de regio Haaglanden. Hierin is ook een link opgenomen naar een animatiefilmpje, waarin kort en duidelijk wordt uitgelegd hoe leerlingen zich bij een mbo-opleiding moeten aanmelden. Dit filmpje is breed verspreid onder de scholen en leerlingen.

Beroepsoriëntatie van 8-16 jaar

Ook JINC Den Haag houdt zich bezig met beroepsoriëntatie en hulp bij het kiezen van een vervolgopleiding. Acht verschillende projecten voor kinderen van 8-16 jaar uit sociaal economisch zwakkere wijken vormen samen een leerlijn. JINC Den Haag liet vorig jaar 5.000 kinderen kennismaken met allerlei beroepen.
Door de coronacrisis ligt een deel van de projecten noodgedwongen stil. Zo kan de Bliksemstage bij bedrijven van groep 7 t/m klas 2 - dan kiezen vmbo-leerlingen een profiel - niet doorgaan. “Maar dat betekent niet dat wij de jongeren zijn vergeten. Achter de schermen zijn wij druk bezig andere wegen te vinden naar deze leerlingen”, zegt projectleider Suzanne Snijders.

Online sollicitatietrainingen

In de derde en vierde klas geeft JINC sollicitatietrainingen zodat leerlingen vaardig hun stage of bijbaan ingaan. Die wordt na de meivakantie online gegeven. En in het vierde jaar volgen leerlingen een half jaar voor het inschrijfmoment het traject Carrièrecoach. “Het laatste gesprek is gelukkig volgens planning in februari afgerond. Leerlingen hebben al hun gesprekken over Wat wil je? en Wat kan je? met een coach gehad. Dit helpt ze een goede keuze te maken voor een vervolgopleiding. Hier zullen we in september sowieso weer mee starten, op welke manier dat mogelijk is”, zegt Snijders.

Anderhalvemetereconomie

JINC heeft een landelijke werkgroep opgezet die in deze periode innovatieprojecten onderzoekt en met partners verkent welke impact de anderhalvemetereconomie kan hebben op het ondersteunen van jongeren op weg naar werk. JINC werkt daarbij nauw samen met het bedrijfsleven, onderwijs en overheden. Want ook nu moet alles goed aansluiten op hun wensen en mogelijkheden.

Thuisschoolmaatje

Ook heeft JINC zich onlangs aangesloten bij Thuisschoolmaatje, een initiatief van de VO-raad, waarbij vrijwilligers leerlingen met achterstanden telefonisch helpen met hun planning en huiswerk. Scholen melden leerlingen daarvoor aan; JINC zou dan de vrijwilligers screenen en matchen aan leerlingen. Op deze manieren zet JINC alles op alles om hun doel te bereiken: zoveel mogelijk kinderen uit wijken met sociaaleconomische achtergrond op weg helpen naar een goede start op de arbeidsmarkt “We willen zo onze bijdrage leveren.”


flag-item